متاورس چیست و چگونه کار می کند ؟

متاورس چیست؟ 

متاورس چشم اندازی از چیزی است که بسیاری در صنعت کامپیوتر معتقدند تکرار بعدی اینترنت است: فضای مجازی واحد، مشترک، غوطه ور، پایدار و سه بعدی که در آن انسان ها زندگی را به گونه ای تجربه می کنند که در دنیای فیزیکی نمی توانستند.

برخی از فناوری‌هایی که دسترسی به این دنیای مجازی را فراهم می‌کنند، مانند هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت افزوده (AR) به سرعت در حال تکامل هستند. سایر اجزای حیاتی متاورس، مانند پهنای باند کافی یا استانداردهای قابلیت همکاری ، احتمالاً سال‌ها باقی مانده‌اند یا ممکن است هرگز محقق نشوند.

مفهوم جدید نیست: اصطلاح متاورس در سال 1992 توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود Snow Crash ابداع شد ، و کار بر روی فناوری‌هایی که زیربنای یک اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی هستند به دهه‌ها قبل برمی‌گردد

 

چرا متاورس مهم است؟

وقتی فیس‌بوک هویت شرکتی خود را در اکتبر 2021 به متا تغییر داد و اعلام کرد که در آن سال حداقل 10 میلیارد دلار در این مفهوم سرمایه‌گذاری می‌کند، «متاورس» به یک کلمه رایج تبدیل شد. علاوه بر متا، غول های فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت، انویدیا و کوالکام نیز میلیاردها دلار در این مفهوم سرمایه گذاری می کنند. شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Company به طرز صعودی پیش بینی کرده است که اقتصاد متاورس می تواند تا سال 2030 به 5 تریلیون دلار برسد. انتظار می رود تجارت الکترونیک موتور غالب باشد و بازی، سرگرمی، آموزش و بازاریابی در metaverse نیز به بخش های مهم تبدیل شوند.

امروزه شرکت ها از این اصطلاح برای اشاره به انواع مختلف محیط های آنلاین پیشرفته استفاده می کنند. اینها از بازی‌های ویدیویی آنلاین مانند فورتنایت گرفته تا مکان‌های کار مجازی نوپا مانند مایکروسافت Mesh یا Meta’s Horizon Workrooms تا اتاق‌های رختکن مجازی و اتاق‌های عمل مجازی را شامل می‌شود. به جای یک فضای مجازی مشترک، نسخه کنونی متاورس به صورت چندجهانی در حال شکل‌گیری است : انبوهی از متاورس‌ها با قابلیت همکاری محدود که شرکت‌ها به دنبال موقعیت هستند.

ترکیبی از شور و شوق غیرانتقادی برای متاورژن و عدم اطمینان عمیق در مورد چگونگی بیرون آمدن آن، برخی از واکنش‌ها را برانگیخته است. ناظران صنعت این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا متاورس در نهایت با تجربیات دیجیتالی که امروز داریم بسیار متفاوت خواهد بود یا اگر چنین است، آیا توده‌ها مایل خواهند بود ساعت‌ها در روز را در یک هدست به فضای دیجیتال بگذرانند.

با این حال، آینده‌پژوهان دیگر استدلال می‌کنند که در حالی که روزهای اولیه فراجهت است و موانع فنی اساسی هنوز وجود دارد، متاورژن اتفاق خواهد افتاد. و با یک انفجار بزرگ از راه خواهد رسید.

دیو رایت، مدیر ارشد نوآوری در ارائه‌دهنده IT ServiceNow، به نویسنده TechTarget جورج لاتون در« تاریخ فراجهان توضیح داد » گفت: «روشن است که این یکی از مورد انتظارترین تحولات فناوری در دهه آینده است .

 

ویژگی های یک فراجهان فراگیر

متیو بال، نویسنده متاورز، در پرفروش‌ترین پرایمر خود ، متاورس: و چگونه همه چیز را متحول خواهد کرد، متاورس را به شرح زیر تعریف کرد:

شبکه ای با مقیاس انبوه و قابل همکاری از جهان های مجازی سه بعدی ارائه شده در زمان واقعی که می تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی و با تداوم داده ها مانند هویت، تاریخچه، حقوق، اشیاء تجربه شود. ، ارتباطات و پرداخت ها.”

لاوتون در مقاله خود در مورد پیش بینی های برتر در مورد متاورس توضیح داد که می توانیم تغییرات زیادی را در موضوع این چشم انداز جاه طلبانه انتظار داشته باشیم . برخی پیش‌بینی می‌کنند که تعداد انگشت شماری از پلتفرم‌ها در نهایت بر فضا مسلط خواهند شد، همانطور که اپل iOS و گوگل اندروید با موبایل انجام دادند.

 

متاورس چگونه کار می کند؟

از آنجایی که متاورس تا حد زیادی ساخته نشده است، توافق کمی در مورد نحوه عملکرد آن وجود دارد.

با این حال، به طور کلی، متاورس یک اکوسیستم دیجیتالی است که بر اساس انواع مختلف فناوری سه بعدی، نرم‌افزار همکاری بلادرنگ و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ساخته شده است.

عواملی مانند میزان قابلیت همکاری بین دنیای مجازی ، قابلیت حمل داده ها، حاکمیت و رابط های کاربر به چگونگی بیرون آمدن متاورس بستگی دارد.

لورن لوبتسکی، مدیر ارشد Bain & Company، در جلسه ای در مورد متاورس در اجلاس استراتژی پلتفرم MIT 2022، سه سناریو ممکن را تشریح کرد:

  • متاورس همچنان دامنه ای از برنامه های کاربردی است که توسط مصرف کنندگان برای سرگرمی و بازی استفاده می شود، اما از واقعیت مجازی فراگیر فاصله دارد.
  • متاورس توسط اکوسیستم های رقیب بزرگ کنترل می شود – به عنوان مثال، دنیای متا اپل و اندروید – با قابلیت همکاری محدود.
  • متاورس فضایی پویا، باز و قابل تعامل است، بسیار شبیه به اینترنت اما به صورت سه بعدی.

متاورس در فرهنگ عامه

در دیدگاه دیستوپیایی استفنسون از آینده، سقوط برفی ، افراد بر اساس مهارت فنی آواتارهای خود موقعیتی کسب کردند. یکی دیگر از نشانه‌های وضعیت، امکان دسترسی به برخی محیط‌های محدود بود – پیش‌روی دیوارهای پرداخت و الزامات ثبت‌نامی که امروزه برخی وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

«بازیکن یک آماده» اثر ارنست کلاین که بعداً توسط استیون اسپیلبرگ به فیلم تبدیل شد، رمان دیگری بود که به محبوبیت ایده متاورز کمک کرد. رمان علمی تخیلی دیستوپیایی 2011 در سال 2045 اتفاق می افتد، جایی که مردم از مشکلاتی که زمین را در دنیای مجازی به نام واحه می گریزند. کاربران با استفاده از گیره واقعیت مجازی و دستکش های لمسی به دنیا دسترسی دارند که به آنها اجازه می دهد اشیاء موجود در محیط دیجیتال را بگیرند و لمس کنند.

 

چگونه می توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

دو فناوری که برای توسعه و رشد متاورس مهم هستند، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند:

  • واقعیت مجازی یک محیط سه بعدی شبیه‌سازی شده است که کاربران را قادر می‌سازد تا با محیط مجازی به گونه‌ای تعامل داشته باشند که واقعیت را آنطور که از طریق حواس ما درک می‌شود، تقریبی کند. این تقریب واقعیت در حال حاضر معمولاً از طریق یک هدست VR که میدان دید کاربر را در اختیار می‌گیرد قابل دسترسی است. هپتیک ها، از جمله دستکش، جلیقه و حتی لباس های ردیابی تمام بدن، تعامل واقعی تری را با محیط مجازی امکان پذیر می کنند.
  • واقعیت افزوده نسبت به VR غوطه ورتر است. از طریق یک نوع لنز، پوشش های دیجیتال را در بالای دنیای واقعی اضافه می کند. کاربران همچنان می توانند با محیط واقعی خود تعامل داشته باشند. بازی Pokémon Go یک نمونه اولیه از AR است. عینک گوگل و نمایشگرهای هدآپ در شیشه جلوی خودروها، محصولات AR مصرفی شناخته شده ای هستند.

تحلیلگر ارشد گارتنر، Tuong H. Nguyen، به Lawton گفت که آیا تجربیات VR و AR رابط های اولیه متاورس هستند یا خیر، باید دید که باید دید، و افزود که آنچه ما اکنون داریم، پیش سازها یا راه حل های پیش متاورس هستند.

در حال حاضر، بسیاری از تجربیات متاورس مانند ارائه شده توسط پلتفرم های بازی مانند Roblox، Decentraland و Minecraft از طریق مرورگرها یا دستگاه های تلفن همراه و اتصال سریع اینترنت قابل دسترسی هستند.

 

فناوری های متاورس

استر شین، نویسنده فناوری، در مقاله‌اش « 7 فناوری برتر برای توسعه متاورس » توضیح داد که ناظران صنعت از تدوین فناوری‌هایی که به متاورس قدرت می‌بخشد دوری می‌کنند. این تا حدی به این دلیل است که متاورس در حال تکامل است و تا حدی به این دلیل که بسیاری از ابزارهایی که متاورس را هدایت می کنند، خود از فناوری های متعددی تشکیل شده اند.برای مثال، گارتنر ترجیح می‌دهد فناوری‌های متاورس را در قالب «موضوعات فناوری» توصیف کند. موضوعات شامل محاسبات فضایی ، انسان های دیجیتال، تجربیات مشترک، بازی و دارایی های توکن شده است. Forrester Research ابزارهای متاورس را به عنوان «فعال‌کننده‌های محیط‌های توسعه سه بعدی» توصیف می‌کند. افراد حرفه ای ماهر در مدل سازی سه بعدی و اینترنت اشیا برای توسعه دوقلوهای دیجیتال از جمله استعدادهایی هستند که شرکت ها باید برای آنها استخدام کنند.اجماع بین منابع متخصص شین این بود که این هفت فناوری بیشترین تأثیر را در توسعه متاورس در دهه آینده خواهند داشت:
  • هوش مصنوعی
  • اینترنت اشیا
  • واقعیت گسترده
  • رابط های مغز و کامپیوتر
  • مدل سازی و بازسازی سه بعدی
  • محاسبات فضایی و لبه ای
  • بلاک چین

تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟

اینترنت شبکه ای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، میلیون ها سرور و سایر دستگاه های الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند، و کالاها و خدمات را خریداری و بفروشند.

متاورس با اینترنت رقابت نمی کند – بر روی آن ساخته می شود. اینترنت چیزی است که مردم آن را “مرور” می کنند، اما مردم می توانند تا حدی در متاورژن “زندگی” کنند. رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس پیش می برند.

بن باجارین، مدیر عامل و تحلیلگر Creative Strategies می‌گوید: «در بازی، Roblox، Minecraft و دیگر بازی‌های ویدیویی همهجانبه – و حتی Zoom – را پیش‌بینی می‌کنند که متاورس برای ارائه طراحی شده است.

Web 3.0 یا Web3 اصطلاحی است که برای نشان دادن نسخه جدیدی از اینترنت مبتنی بر بلاک چین استفاده می شود. وب 3.0 در مقابل متاورس: تفاوت آنها در چیست؟ پیوندها و تمایز بین این دو مفهوم را باز می کند و توضیح می دهد که چگونه یک Web3 غیرمتمرکز قصد دارد به کاربران کنترل بیشتری بر تجربه مرور آنها بدهد.

 

متاورس امروزه برای چه چیزی استفاده می شود؟

صنعت بازی های آنلاین تجربه چندین دهه در ایجاد دنیای مجازی همهجانبه دارد. و تا آنجایی که یک پروتو متاورس کاربرد اصلی دارد، مخاطبان انبوهی که – البته نه همزمان – به مانند Roblox، Epic Games و Decentraland می‌آیند، پیشنهاد می‌کنند که بازی، ساختن دنیای مجازی و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات ممکن است. آی تی.

شرکت‌ها در حال آزمایش برنامه‌های متاورس در محل کار هستند که بر اساس برنامه‌های کاربردی مجازی شرکت‌ها در طول همه‌گیری برای پشتیبانی از کار از راه دور مستقر شده‌اند. کاربرد اولیه فناوری های متاورس شامل آموزش در محل کار است. استر آجائو، نویسنده خبری TechTarget گزارش داد که برخی از بیمارستان‌ها در حال حاضر از VR و AR برای آموزش روش‌های پزشکی رایج استفاده می‌کنند. یکی از فناوری‌هایی که اخیراً توسط FDA تأیید شده است Medivis است، یک سیستم جراحی AR که به جراحان اجازه می‌دهد به سرعت با سیستم تصویربرداری دیجیتال بیمارستان همگام شوند. سایر برنامه‌های کاربردی متاورس که او در مقاله‌اش با عنوان « برنامه‌های سازمانی متاورس کند اما در راه است» نوشته است، شامل موارد زیر است:

  • آواتارهای دوقلو دیجیتال به گزارش Ajao، این دوقلوها نه تنها بر روی صفحه نمایش رایانه وجود خواهند داشت، بلکه به عنوان هولوگرام های مبتنی بر هوش مصنوعی یا تصاویر هولوگرافیک ارائه می شوند که وظایف محوله به آنها اختصاص داده شده است. برای مثال، یک مدیر عامل می‌تواند هولوگرام مبتنی بر هوش مصنوعی از خود را فعال کند تا همزمان با چندین گروه ذینفع درگیر شود.
  • Metaverse برای همکاری کاری. JP Gownder، تحلیلگر Forrester، گفت که شرکت ها شروع به استفاده از متاورس برای افزودن “یک عنصر واقع گرایی” به تجربیات کاری از راه دور کرده اند. این شامل راه اندازی اتاق های سه بعدی است که در آن کارمندان می توانند با یکدیگر همکاری کنند.

پست های بیشتر...

درخواست طراحی وب سایت

پیمایش به بالا