مجوزهای لازم برای راه اندازی سایت

در دوره های بحرانی مانند کرونا، بسیاری از کسب و کارها به دلیل تغییر شرایط ضررهای جدی را تجربه می­کنند و برخی از آنها حتی به مرز ورشکستگی نزدیک می­شوند. این وضعیت، بسیاری از افراد را وادار می­کند تا به سمت تجارت الکترونیک و راه‌اندازی وب‌سایت حرکت کنند. اما برخی از افراد نیز به اشتباه فکر می­کنند که برای راه‌اندازی وب‌سایت نیاز به مجوزهای پیچیده و فرآیندهای طولانی دارند. در این مقاله، قصد داریم این تصور غلط را اصلاح کنیم و به شما توضیح دهیم که برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، چه مجوزهایی واقعاً نیاز دارید؟ اگر شما هم به دنبال ورود به دنیای کسب و کار آنلاین هستید اما از ترس فرآیند پیچیده و طولانی اخذ مجوزها دلسرد شده‌اید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

باید بگوییم که تا این تاریخ قانونی برای اخذ مجوزهای کسب‌وکار اینترنتی در کشور وضع نشده. اما در این میان برخی از مجوز هایی هستند که گرفتن آنها جلوۀ حرفه ای تری به سایت شما می­دهد و گرفتن آن‌ها زمانی از شما نمی گیرد و از طریق اینترنت هم می توانید به راحتی انجامش دهید. برای مثال اگر سایت شما وارد حیطۀ خاصی مثل فروشگاه اینترنتی شود و نیاز به درگاه بانکی داشته باشید، باید به اجبار مجوز نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کنید. و در برخی موارد مثل فروش محصولات دارویی یا خوراکی نیاز است که از سازمان غذا و دارو هم مجوز بگیرید. یا برای سایت فروش کتاب که حق نشر دارد باید از ارشاد مجوز بگیرید.

تا اینجا با این تفاسیر فهمیدیم که در ابتدای راه اندازی سایت نیاز به هیچگونه مجوزی ندارید. اما با وارد شدن به مسیر خاصی، مثل فروش محصول یا خدمات، نیاز به اخذ مجوز دارید. در حقیقت بسیاری از این مجوز ها باعث می­شود که مشتریان به شما اعتماد کنند. و همینطور از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای سایت شما رخ دهد جلوگیری می­کنند و می توانید درصد احتمال فیلترینگ سایت را کاهش دهید. اما این مدارک و مجوزها چه چیزهایی هستند؟ در ادامه به مجوز هایی که توسط سازمان های دولتی به سایت ها داده می شود توضیح می­دهیم.

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

اینماد یکی از مجوزهای لازم برای راه اندازی سایت

اینماد اصلی ترین مجوز یک سایت فروشگاهی است. معمولا مشتریان قبل سفارش محصول از سایت بررسی می­کنند که سایت نماد اعتماد الکترونیک را دارد یا خیر؟ اگر این نماد را نداشته باشید احتمالا مشتریان به شما اعتماد نمی­کنند و خریدی انجام نمی­شود. این نماد را مرکز توسعه تجارت الکترونیک که زیر نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین و نیاز به درگاه پرداخت دارند، می­دهد.

از طریق این سایت می­توانید برای دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی درخواست دهید.

اینماد به سه دسته تقسیم می­شود که در ادامه برای شما شرح می­دهیم:

1.نماد موقت

برای کسانی که قصد دارند سریع فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر می شود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نماد های دیگر، نماد موقت می باشد. در واقع برای اخذ نماد موقت کمترین معیار بررسی شده و نیاز به تمدید دارد.

2.نماد دائم تک ستاره

دریافت این نماد سختی‌های خود را دارد. پس از اخذ نماد موقت باید معیارهای بیشتر و مهم تری را داشته باشید تا صلاحیت کسب و کار اینترنتی به صورت کامل برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور معلوم شود.

3.نماد دائم دو ستاره

 فرآیند اعطای آن دقیقا همچون مورد قبلی است اما تنها تفاوتی که دارد این است که شما موظفید گواهی نامه SSL را دریافت کرده و در سایت خود قرار دهید. این گواهی نقش مهمی در اعتماد کاربران به سایت دارد. زیرا در سایت فروشگاهی، افراد برای خرید محصول اطلاعات خود را مانند آدرس، شماره تماس، شماره کارت و.. را وارد می­کنند. گواهی SSL این اعتماد را به کاربران می­دهد که اطلاعاتشان محفوظ خواهد ماند.

 

نماد ستاد ساماندهی

ستاد ساماندهی یکی از مجوزهای لازم برای راه اندازی سایت

این وب سایت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند و وظیفه آن این است که اگر محتوایی خارج از عرف، شرع و دستورات فرهنگی را مشاهده کرد، سایت شما را فیلتر کند. حتماً برای اخذ این نماد اقدام کنید تا اگر محتوایی مخالف با دستورات فرهنگی در سایت شما دیده شد یا ربات‌ها به ‌اشتباه این مطالب را غیراخلاقی و غیرقانونی تشخیص دادند، قبل از فیلتر کردن و از دسترس خارج کردن وب‌سایتتان به شما از طریق ایمیل یا پیامک اطلاع رسانی کنند تا محتوا را ویرایش یا حذف کنید. چون اگر سایت شما فیلتر شد به سختی آزاد می­شود و کاربران خود را از دست می­دهید.­

از طریق این سایت می­توانید برای اخذ نماد ساماندهی اقدام کنید.

این نماد به دو صورت دائم و موقت صادر می­شود:

1.نماد موقت

این نماد برای کسانی است که در حال تکمیل مدارک برای اخذ نماد دائم ساماندهی برای فعالیت و کسب و کار باشند که مدت زمان آن حدود 3 ماه است.

2.نماد دائم

زمانی که مدارک لازم را تکمیل کردید این نماد به شما داده می شود و مدت اعتبار آن 6 ماه است که می توانید آن را تمدید کنید.

 

مجوز نظام صنفی کسب­ و کار های اینترنتی

مجوز های صنفی لازم برای راه اندازی سایت

شما زمانی به اخذ این مجوزها نیاز پیدا می­کنید که کسب و کارتان بزرگ و پیشرفته شده باشد و نیاز به استخدام نیرو های جدید دارید. با اخذ این مجوزها می توانید به کارمندان خود به صورت قانونمند و شفاف حقوق بپردازید و برای آن ها بیمه در نظر بگیرید.

از طریق این سایت می­توانید برای اخذ مجوز نظام صنفی کسب و کارهای اینترنتی اقدام کنید.

ثبت برند

وقتی وبسایت شما معروف شد باید به فکر ثبت کردن آن باشید چون اگر این کار را انجام ندهید ممکن است افراد سودجو سایتی با اسم برند شما تاسیس کنند و به ثبت برسانند و دیگر نمی­توانید ادعای مالکیت کنید چون مدرک و مجوزی مبنی بر ثبت برند خود ندارید.

برای ثبت برند خود کافی است به این سایت مراجعه نمایید.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین مجوزهایی که برای راه اندازی سایت به آن ها نیاز دارید را معرفی کنیم. دریافت این مجوزها ممکن است زمان­بر باشد. اما برای قانونی کردن فعالیت خود بهتر است هرچه سریعتر برای دریافت آن ها اقدام کنید. لازم به ذکر است که با توجه به فعالیت و اینکه چه محصولی می‌خواهید بفروشید، ممکن است مجوزهای مورد نیازتان متفاوت باشد.

چنانچه به دریافت این مجوز ها نیاز داشتید، میتوانید به تیم طراحی سایت در شیراز فرازگامان مراجعه کنید.

پست های بیشتر...

درخواست طراحی وب سایت

پیمایش به بالا