صفر تا صد سئو سایت های 2023 در هشت مرحله

مقدمه

برای اکثر کسب و کارهای اینترنتی دانستن مراحل انجام صحیح بهینه سازی وب سایت بسیار مهم است. حتی اگر به عنوان یک صاحب یک بیزینس مشغله های زیادی دارید و نمی توانید خودتان گام به گام مراحل سئو را در سایت خود پیاده سازی کنید دانستن اصول اصلی سئو به شما کمک می کند تا بتوانید بفهمید فرایند بهینه سازی و سئو وب سایت تان درست انجام می شود یا خیر.

همچنین برای کسانی که به تازگی وارد حوزه سئو شده اند، دانستن مراحل انجام درست سئو برای پروژه های مختلف بسیاری از سردرگمی های شما را کاهش می دهد.

 

مراحل مختلف انجام سئو سایت

 

ما در مجموعه فرازگامان شیراز با ارائه خدمات متفاوت سئو وب سایت در کنار شما هستیم. حال میخواهیم به مراحل مختلف انجام سئو در ۷ مرحله بپردازیم. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: مشخص شدن اهداف و مفاهیم کلیدی کسب و کار شما

در این مرحله شما باید دیدگاه خود را به بزرگ ترین حالت ممکن برسانید و زاویه دید خود را برای چهار یا پنج سال آینده متصور شوید.

به این صورت که باید بدانید دقیقا از چه کلمه و چه هدفی می خواهید به صورت آنلاین در وب سایت به سود و یا پول برسید. به این مرحله تارگت گذاری و هدفگذاری برای وب سایت می گویند.

هدف از انجام این فرایند مشخص شدن مفاهیم اصلی مربوط به کسب و کار شما برای رسیدن به پول از طریق فضای وب سایت می باشد.

این مرحله آنچنان مهم است که بسیاری از کارفرمایان حتی با وجود داشتن سالها سابقه در زمینه کاری خودشان نمی توانند کلمات کلیدی مهم و اساسی مربوط به کسب و کار خود را برای به پول رسیدن در وبسایت انتخاب کنند.

برای این کار اگر کارفرما هستید فقط دیدگاه‌ها، چشم انداز ها و اهداف کلی کارتان را با سئوکار در میان میگذارید. متخصص سئو تشخیص می دهد که کدام کلید واژه را در کجای وب سایت شما به کار ببرد و مراحل بعدی سئو را با توجه به هدف شما در سایت پیاده سازی کند.

 

مشخص شدن اهداف و مفاهیم کلیدی کسب و کار شما

 

مرحله دوم: تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیوورد ریسرچ

در این مرحله شما می بایست تمامی کلمات مرتبط با مفهوم اصلی و آن هدف کلی را که در مرحله اول انتخاب کرده اید را پیدا کنید.

برای اینکار اهداف اصلی خود را در ابزارهای آنلاین پولی و یا رایگان سرچ می زنید تا کلمات هم مفهوم را پیدا کنید. در ادامه تعدادی از ابزارهایی که میتوانید برای تحقیق کلمات کلیدی از آنها استفاده کنید به شما معرفی میکنیم:

ابزار keyword tool

وب سایت: https://keywordtool.io/

شرکت ارائه دهنده: گوگل

نسخه رایگان آن در دسترس می باشد.

همچنین نسخه پرو آن برای افرادی که میخواهند از آپشن های بیشتر این ابزار استفاده کنند نیز از طریق اشتراک اکانت در وب سایت نوین ترند در دسترس می باشد.

ابزار keyword planner

وب سایت: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/

شرکت ارائه دهنده: گوگل

نسخه رایگان آن در دسترس می باشد.

همچنین نسخه پرو آن برای افرادی که میخواهند از آپشن های بیشتر این ابزار استفاده کنند نیز از طریق اشتراک اکانت در وب سایت نوین ترند در دسترس می باشد.

ابزار google suggestion

شرکت ارائه دهنده: دیجیتالینگ

برای استفاده از این ابزار باید یکبار خرید از وب سایت دیجیتالینگ داشته باشید. سپس برای همیشه بدون پرداخت وجه می توانید از این ابزار استفاده کنید.

این ابزار کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار شما را بر اساس ترتیب حروف الفبا به شما ارائه می دهد.

 

تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیوورد ریسرچ

 

مرحله سوم: غربالگری کلمات کلیدی پیدا شده

در این مرحله شما باید تمام کلمات کلیدی را که در مرحله قبل پیدا کرده اید و از بین آنها کلمات اعم اخص، کلمات کمک کننده به شما، کلمات مهم و مرتبط را مشخص کنید.

در واقع غربالگری لیست کلمات شما را منظم می کند و شما دقیقا می دانید که باید از چه کلماتی برای تولید محتوای وب سایتتان کمک بگیرید.

این مرحله یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل انجام سئو وب سایت است که باید با دقت بسیار زیاد انجام شود. غربالگری مدت زمان زیاد و انرژی بالایی می خواهد، پس با دقت تمام و با حوصله این مرحله را به انجام برسانید. چرا که در پایان این مرحله شما تعدادی از کلمات را حذف کرده اید.

اگر شما به عنوان کافرما به صورت تخصصی مراحل گفته شده را تا اینجا نمی توانید انجام دهید، اشکالی ندارد. فقط کافیست به صورت تئوری از این فرایند اطلاع داشته باشید.

دقت کنید گفتم فرایند. چرا که سئو وب سایت یک فرایند است و هیچ وقت تمام نمی شود. در این صورت اگر سئوکار شما از انجام کارهای صورت گرفته بر روی سایت برای شما توضیح می دهد شما می توانید متوجه شوید که کجای کار هستید

 

غربالگری کلمات کلیدی پیدا شده

 

مرحله چهارم: آنالیز وب سایت های رقبا

در این مرحله شما باید هدف اصلی را که در مرحله اول مشخص کرده بود در گوگل سرچ بزنید و حداقل ده سایت برتر گوگل را بررسی کنید.

مواردی که باید در ۱۰ سایت رقیب خود بررسی کنید موارد زیر هستند:

  • بررسی تعداد کلمات به کار رفته شده در صفحه مربوطه
  • تعداد عکس های استفاده شده در صفحه
  • تعداد استفاده از کلمه کلیدی اصلی
  • تیتربندی های یا همان هدینگ های صفحه
  • استفاده از سایر مدیاها (پادکست و ویدیو) نیز باید بررسی شود
  • تعداد بک لینک ها صفحه مورد نظر
  • متا تایتل و متا دیکریپشن و …

 

آنالیز وب سایت های رقبا

 

حال به چه صورت می توان موارد گفته شده را در سایت ها آنالیز کرد. در ادامه چند ابزار کاربردی را به شما معرفی می کنیم:

ابزار های سئو چکر:

با سرچ کلمه seo checker در گوگل می توانید به وب سایت های آنلاین زیادی که در این زمینه به شما کمک دسترسی پیدا کنید.

یکی از بهترین ها وب سایت seobility است. نسخه رایگان این وب سایت اجازه آنالیز سه سایت را در طول روز به شما می دهد. برای بررسی و آنالیز سایت های بیشتر باید اشتراک بگیرید.

ابزارهای بک لینک چکر:

بر سرچ کلمه backlink checker در گوگل می توانید ابزارهای بسیار قدرتمندی که تعداد بک لینک های فرستاده شده به سمت را اندازه میگیرند پیدا کنید.

یکی از این ابزارها که اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد و رایگان است ابزار Ahref است.

 

تدوین استراتژی سئو

 

مرحله پنجم: تدوین استراتژی سئو

در این مرحله با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مراحل قبل می توانید تقریبا متوجه شوید که چقدر باید برای یک کلیدواژه در سایت کار کنید، تولید محتوا داشته باشید و بک لینک بگیرید تا به رتبه های اول گوگل برسید.

با استفاده از یک برنامه مدون شده مسیر حرکت شما در سایت هموار تر می شود. که این امر به واسطه نوشتن یک استراتژی سئو قوی به دست می آید.

تدوین سند استراتژی سئو وب سایت یک کار سخت و تخصصی است که نیازمند صرف وقت، هزینه و انرژی زیادی است. در نتیجه باید این کار را به متخصص بسپارید. در اینجا اگر خودتون سئوکار هستید می توانید از یک استراتژیست سئو کمک بگیرید و یا اگر کارفرما هستید فقط باید اطلاع داشته باشید که وب سایت شما یک استراتژی مدون شده داشته باشد.

اما استراتژی چیست؟

استراتژی سئو در واقع مسیر انجام فرآیند سئو در وب سایت شما و بهینه کردن تاریخ و زمان بندی کارهای وب سایت شما است.

 

سئو داخلی و سئو فنی وب سایت

 

مرحله ششم: سئو داخلی و سئو فنی وب سایت

در این مرحله باید طبق استراتژی نوشته شده یک برنامه زمانی برای انتشار محتوا و ساختار بندی وب سایت داشته باشید. چک لیست کارهایی که باید در سئو داخلی وب سایت به انجام برسانید را برایتان در زیر آورده ایم:

  • سئو آدرس ها یا همان url ها (داشتن ساختار منظم برای آدرس دهی صفحات وب سایت)
  • سئو متون و عکس ها و فیلم های وب سایت
  • تیتربندی صفحات وب سایت
  • اسکیما گذاری برای سایت
  • دسته بندی ها و برچسب های صفحات
  • لینک سازی داخلی وب سایت
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه سازی تگ ها و کدهای مهم سایت
  • تولید محتوای برای سایت

 

تدوین استراتژی سئو خارجی

 

مرحله هفتم: تدوین استراتژی سئو خارجی

از ابتدای ماه سوم الی چهارم یعنی از جایی که مدیریت سئو داخلی و تولید محتوای سایت روی غلتک افتاده باید بفکر اعتبار بخشیدن به دامنه سایت خودتان باشید.

اعتبار بخشیدن به سایت از طریق بک لینک ها صورت میگیرد. برای عملی کردن این مرحله نیز باید یکسری اقدامات را به ترتیب انجام دهید.

در ابتدا یک لیست از روش های دریافت بک لینک گرفتن رایگان برای خودتان داشته باشید. راه های گرفتن بک لینک رایگان را در روش های زیر برایتان آورده ایم:

بک لینک پروفایلی

از طریق ساخت پروفایل در شبکه هایی مثل آپارات، تماشا و … . در این صورت می توانید بخشی از محتواهای خود را در این پروفایل ها قرار دهید و لینک سایت خودتان در آنجا بگذارید و به سایت خودتان لینک دهید.

بک لینک وبلاگی

از طریق ساخت وبلاگ در سایت هایی مثل بلاگ فا و … می توانید با انتشار محتوای یونیک به سایت خود لینک بدهید.

رپورتاژ آگهی:

بهترین روی ارسال بک لینک به سمت سایت. جزئیات مربوط به خرید و انتشار رپورتاژ آگهی را در مقاله ای جداگانه برایتان آورده ایم.

 

بازنگری استراتژی های چیده شده

 

مرحله هشتم: بازنگری استراتژی های چیده شده

یکی از مهم ترین مراحل سئو که بسیاری از سئوکاران یا کارفرمایان آن را فراموش میکنند بازنگری اقدامات انجام شده بر روی سایت و بازنویسی استراژی ها ست. چرا که فرایند سئو در بازه های زمانی مختلف باید به روش های مختلفی در سایت کار شود.

پس بهتر است هر شش ماه یکبار تمام مراحل رفته شده را بازنگری کنید. گزارش تهیه کنید و طبق گزارش ها و پیشرفت ها استراتژی های خود را بهینه تر کنید.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده برای افرادی که با حوزه سئو آشنایی ندارند مراحل صحیح سئو یک وبسایت را توضیح بدیم.

برای کارفرمایانی که میخواهند پروژه های خود را به دست سئوکار بسپارند و یا همکاارن عزیزی که به تازگی وارد این حوزه شده اند دانستن گام های اصلی در پیشبرد سایت بسیار مهم است.

ما در شرکت فرازگامان شیراز از ابتدای مسیر طراحی و سئو و تولید محتوای وب سایت همراه با پکیج های مقرون به صرفه درکنار شما عزیزان هستیم.

جهت دریافت هرگونه مشاوره در خصوص سئو و بهینه سازی وب سایت از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید:

"*" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پست های بیشتر...

درخواست طراحی وب سایت

پیمایش به بالا