12 گام تا پیدا کردن شغل مناسب

چگونه کار پیدا کنیم؟

چه به دنبال شغل اول پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه یا دبیرستان باشید و چه به دنبال تغییر شغل یا پیشرفت در حرفه خود هستید، دانستن اینکه چگونه به دنبال کار بگردید بسیار مهم است. اگرچه یافتن شغل جدید ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما روش‌های متعددی برای یافتن شغلی مؤثر و کارآمد وجود دارد.

این موضوع را به یاد داشته باشید که لازم نیست حتما در همان رشته ای که فارغ التحصیل شده اید و یا سالها در آن رشته تحصیل کرده اید حتما مشغول به کار شوید! بلکه باید دیدگاهی بزرگتر از کار و حرفه آینده خود در سر داشته باشید و شغل های متعدد را در طول زندگی تان تجربه کنید تا نهایتا به آنچه که واقعا علاقه دارید مشغول شوید.

در این مقاله 12 راه موثر برای یافتن شغلی مناسب با روحیات و علایق شخصی تان به شما معرفی میکنم.

راه های مختلفی برای یافتن شغل وجود دارد؛ از جستجو در روزنامه‌ها و نشریات و جستجو در اینترنت گرفته تا اشتراک در ایمیل های جستجوی کار. در این‌جا 12 روش مختلف وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس جستجوی شغلی خود از آن‌ها استفاده کنید:

اولین گام شروع کسب و کار: شبکه سازی

ارتباط با سایر افراد حرفه ای در طولانی مدت می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. شبکه‌ سازی فرآیندی است که در آن متخصصان با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند، یک گروه حمایتی-اجتماعی و حرفه‌ای قوی‌تر ایجاد می‌کنند و به متقاضیان شغل کمک می‌کنند تا کار پیدا کنند.

هر زمان که می توانید، باید در رویدادهای شبکه ای خاص در حرفه‌ی خود شرکت کنید. رویدادهایی مانند کنفرانس‌ها، وبینارهای رایگان، سمینارهای رایگان، نمایشگاه‌ها و انجمن‌های آموزش مداوم مکان‌های ایده آلی برای ملاقات افراد متخصص و جویای نیروی کار هستند که می‌توانند در جستجوی شغل مورد نظرتان به شما کمک کنند.

معمولا در پایان این جلسات و کارگاه ها گروه های مشارکتی در شبکه های اجتماعی برای افراد تشکیل داده می شود و یا کانال های ارتباطی متخصصان حوزه مورد نظر شما معرفی می شود. از این طریق می توانید راه ورود به بازار کار خود را بشناسید و با افراد مختلف در آن زمینه آشنا شوید.

اگر در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید، با شبکه حرفه ای یا فارغ التحصیلان در تماس باشید و ببینید چه رویدادهایی برای فارغ التحصیلان خود دارند. حتی اگر این رویدادهای شبکه‌ای مربوط به حرفه‌تان نباشد، ممکن است با شخصی ملاقات کنید که می‌توانند شما را به فردی در رشته مورد علاقه تان معرفی کند.

 

اولین گام شروع کسب و کار شبکه سازی

 

دومین گام: مستقیما با شرکت ها تماس بگیرید

امروزه که اکثر شرکت‌ها وب‌سایت‌ دارند می‌توانید مستقیماً با آن‌ها در تماس باشید. شما می توانید مستقیماً برای موقعیت‌های شغلی مدنظر توسط شرکت های مختلف از طریق وب سایت آن‌ها درخواست خود را ارسال کنید.

اگر شرکتی که به آن علاقه دارید هیچ شغل مرتبطی در وب سایت خود ندارد، از طریق ایمیل یا تلفن با آن‌ها تماس بگیرید تا ببینید آیا به دنبال استخدام فردی با شرایط و تجربه شما هستند یا خیر. اگر شرکتی فعالانه برای نقش شما نیرو استخدام نمی کند، ممکن است شما را در پرونده نگه دارد تا در آینده موقعیتی ایجاد شود و شما را فرابخواند.

فهرستی از شرکت هایی که علاقه مند به کار در آنها هستید و نحوه تماس با آنها تهیه کنید. به موقعیت های شغلی فعلی آن‌ها در لیست خود نیز توجه کنید. زمانی که می‌خواهید به هر شرکتی بگویید چه می‌خواهید به دقت فکر کنید، و در نظر داشته باشید که یک نامه پوششی رسمی بنویسید تا نشان دهید که با آن‌ها آشنا هستید و توضیح دهید که چرا یک کارمند ایده‌آل خواهید بود. برای انجام این کار لازم است تا در ابتدا یکسری الزامات اولیه را تهیه کرده باشید مثل:

  • طراحی لوگو یا پوستر یا کارت ویزیت اختصاصی برای خودتان
  • اختصاص یک شماره تلفن به عنوان شماره تلفن کاری و راه اندازی شبکه های اجتماعی با آن شماره برای مثال: واتساپ بیزینس
  • ایمیل مخصوص کار . ترجیحا یک وب سایت داشته باشید و ایمیل کاری را با دامنه اختصاصی سایت خودتان راه اندازی کنید
  • ساختن رزومه کاری

 

دومین گام مستقیما با شرکت ها تماس بگیرید

سومین قدم: طراحی یک وب سایت شخصی

برای اینکه بتوانید مهارتی را که آموزش دیده اید و یا هدفی را که در ذهن دارید پیاده سازی کنید، داشتن یک وب سایت شخصی و یا کاری بسیار کارآمد خواهد بود. طراحی وب سایت از آن جهت که باعث می شود خدمات و کالاهای شما در سطح وسیعی از جغرافیا دیده شوند، سرعت رشد شما را چند برابر خواهد کرد.

اینکه تصمیم بگیرید در چه موضوعی وب سایت خود را راه اندازی کنید کار آسانی نیست. شما نیاز دارید ساعت ها وقت بگذارید و در زمینه شغل فعلی تان و یا چیزی که به آن علاقه مند هستید و میخواهید در آینده با آن شغل شناخته شوید، تحقیق کنید.

یکی از ساده ترین راه ها برای راه اندازی وب سایت ارتباط با شرکت های طراحی وب سایت و کسب اطلاعات از طریق مشاوره های رایگان است. برای این کار می توانید به تیم طراحی سایت در شیراز فرازگامان مراجعه کنید.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید این است که طراحی وب سایت بدون پیاده سازی سئو کاری بیهوده است. شما در صورتی می توانید از یک وب سایت به سود برسید که اصول بهینه سازی سایت و سئو را در سایت خود به خوبی پیاده سازی کرده باشید. از این رو با داشتن یک هدف ساده نیز می توانید به راحتی از طریق وب سایت به درآمد برسید.

 

سومین قدم طراحی یک وب سایت شخصی

 

گام چهارم: از سایت‌های کاریابی استفاده کنید

اگر می خواهید سریعا به کاری مشغول شوید و برنامه کوتاه مدتی برای شغل خود دارید، از پلتفرم های کاریابی برای تقویت جستجوی خود استفاده کنید. اکثر موتورهای برتر جستجوی شغلی به شما امکان می دهند مشاغل را بر اساس مکان، دستمزد و کلمات کلیدی جستجو کنید. همچنین، در صورت امکان، یک رزومه را بارگذاری کنید که بتوانید با هر برنامه‌ای تطبیق دهید.

سایت‌های جستجوی شغل عالی هستند زیرا به شما امکان می‌دهند نتایج جستجوی شغلی را فیلتر کنید که برای شما مناسب نیست، در حالی که به شما امکان می‌دهند هشدارهای جستجوی شغلی سفارشی را تنظیم کنید تا زمانی که شغلی مطابق با معیارهای شما پست می‌شود به شما هشدار دهند.

گام پنجم: به نمایشگاه‌های کار بروید

نمایشگاه کاری یا شغلی یک رویداد ویژه است که هدف آن گردآوری شرکت‌ها و کارمندان بالقوه برای شبکه سازی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات است. این رویدادها توسط شرکت‌های بزرگی که به دنبال جذب تعداد زیادی کارمند و همچنین فارغ التحصیلان جدید برای برنامه‌های آموزشی هستند، برگزار می شود. در این رویدادها سازمان‌هایی در هر اندازه، استخدام‌کنندگان و موارد مرتبط را خواهید یافت.

نمایشگاه های کار فرصتی عالی برای شبکه سازی و توزیع رزومه شما بین کارفرمایان بالقوه است. اگر تصمیم به شرکت در یک نمایشگاه کاری یا شغلی دارید، باید به چند نکته توجه کنید:

  • در مورد نمایشگاه تحقیق کنید تا بدانید کدام شرکت‌ها در آن شرکت خواهند کرد تا وقتی با استخدام‌کنندگان آن‌ها صحبت می‌کنید، تأثیر خوب و آگاهانه‌ای بر جای بگذارید.
  • به یاد داشته باشید که کارت ویزیت و رزومه‌ی خود را همراه داشته باشید.
  • اگر نوع شغلی که برای آن درخواست می کنید معمولاً سوابق کاری را درخواست می کند؛ از کار خود، نمونه کارها و کارفرمایان گذشته نمونه بگیرید.

از آنجایی که برای اولین بار با کارفرمایان جدید بالقوه ملاقات خواهید کرد، سعی کنید تاثیر اولیه خوبی داشته باشید و لباس مناسب و حرفه‌ای بپوشید . همچنین ایده خوبی است که لیستی از سوالاتی که می خواهید از استخدام کنندگان بپرسید تهیه کنید. اگر علاقه‌مندی خود را به شرکت نشان دهید، تأثیری به یاد ماندنی خواهید داشت. همچنین اطمینان حاصل کنید که هنگام صحبت با کارفرمایان بالقوه دوستانه و با شخصیت هستید و هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس دارید و ارتباط چشمی خود را حفظ می کنید.

در هفته بعد از نمایشگاه کار، حتماً با افرادی که با آن‌ها ارتباط داشتید، تماس بگیرید. حتی اگر تصمیم گرفته اید که آن شرکت برای شما مناسب نیست، مؤدبانه از فرد تشکر کنید و آن‌ها را به شبکه خود اضافه کنید. شما هرگز نمی دانید چه زمانی یک مخاطب در جستجوی شغل آینده شما مفید خواهد بود.

 

گام پنجم به نمایشگاه‌های کار بروید

گام ششم: از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای جستجوی شغل و تعامل با شرکت‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها کار کنید، استفاده کنید. شما می توانید صفحات شرکت را در سایت هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام جستجو کنید و آن‌ها را دنبال کنید، بدون توجه به اینکه در کجای دنیا هستند.

با پیگیری‌های مداوم صفحات رسانه های اجتماعی یک شرکت، می توانید بینش و شناخت ارزشمندی در مورد لحن، علایق و سبک کاری آن ها به دست آورید.

شما هم‌چنین می توانید در مورد پست های آن‌ها نظر دهید و شروع به ایجاد رابطه با آن‌ها کنید. حتی ممکن است از طریق این کانال‌ها از فرصت های شغلی مطلع شوید.

اگر از رسانه های اجتماعی برای اهداف حرفه ای استفاده می کنید، مهم است که پروفایل خود را مناسب انتخاب کنید. دید خوبی را به کمک تصویر خود به آن‌ها منتقل کنید؛ حتی اگر از پلتفرم ها برای اهداف شخصی و نه حرفه ای استفاده می کنید.

برای مثال از نام واقعی خود استفاده کنید و فقط تصاویر و پست های مناسب را منتشر کنید. اگر از این روش استفاده می‌کنید، ایده خوبی است که به محتوایی که پست کرده اید برگردید و مطمئن شوید که همه چیزهایی که در نمایه خود دارید برای دیدن یک کارفرمای بالقوه مناسب است. از خود بپرسید که آیا رسانه اجتماعی، شما و سبک زندگی‌تان را به طور مناسب و حرفه‌ای نشان می دهند؟

تعدادی از مفیدترین و کارآمدترین شبکه های اجتماعی که می توانند به شما کمک کنند:

  • یوتیوب
  • لینکدین
  • فیس بوک
  • اینستاگرام

هر یک از شبکه های نام برده شده مزایا و معایبی دارند که می توانند در زمینه های متفاوتی به شما کمک کنند. برای مثال لینکدین مختص پیدا کردن کارفرمای مناسب و یا پیدا کردن نیروی کار مناسب است. پس بسیار خوب است که یک رزومه قوی از خودتان در لینکدین داشته باشید.

همچنین فعالیت در فضای اینستاگرام می تواند ویترین بسیار جذابی از نمونه کارهای شما باشد. در هر حال پیشنهاد می کنیم از همه شبکه های اجتماعی و جنبه های مختلف سود دهی آنها بهره ببرید.

گام هفتم: یک دوره کارآموزی شرکت کنید

یکی از روش‌های جستجوی شغل، کار کردن به صورت کارآموزی در شرکت ها و یا دفاتر معتبر و مرتبط با حوزه مهارتی شما می‌باشد. بسیاری از شرکت‌ها حاضرند در مقابل حقوق به شما آموزش دهند تا بتوانید با آموزش و کار در کنار هم متخصص شوید.

پس فرصت پیدا کردن کارآموزی را از دست ندهید. با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید برای خود کار پیدا کنید. کارآموزی سرعت رشد شما را بیشتر می کند زیرا در یک محیط واقعی مشغول هستید و تجربیات افراد را از نزدیک می بینید.

 

 

گام چهارم از سایت‌های کاریابی استفاده کنید

 

گام هشتم: کمک گرفتن از موسسات کارآفرینی

بسیاری از افراد و فارغ‌التحصیلان از راه‌اندازی کسب ‌وکار خود دلسرد می‌شوند که دلیل آن ریسک یا عدم امنیت است. اگرچه تبدیل شدن به رئیس خود می تواند حرکتی ترسناک به نظر برسد، اما اگر ایده بزرگی دارید و انگیزه ای برای انجام آن دارید، این می تواند هوشمندانه ترین حرکتی باشد که انجام می‌دهید .

تعداد زیادی از سازمان ها و وب سایت ها وجود دارند که به طور خاص برای کمک به کارآفرینان جوان برای موفقیت در تجارت طراحی شده اند. با پیدا کردن موسسات کارآفرینی از همان ابتدای شروع مسیر خود یک حامی دارید که شما را قدم به قدم همرامی می کند.

گام نهم: با دوستان و آشنایان صحبت کنید

ساده‌ترین و شاید اولین راهی که ممکن است به ذهن هر شخصی برسد این‌ است که برای یافتن شغل ابتدا با دوستان و مخاطبین خود صحبت کند. می‌توانید موقعیت و مهارت‌های خود را با آنان در میان بگذارید.

 

گام هشتم کمک گرفتن از موسسات کارآفرینی

 

گام دهم: راه اندازی کسب و کار خانگی

شما می توانید با کمترین بودجه و داشتن یک هدف یا یک ایده در خانه خود یک بیزینس برپا کنید. نیاز نیست از همان ابتدای مسیر محیطی مجزا را به کار خود اختصاص دهید. اتفاقا راه اندازی کار در خانه می تواند در کاهش هزینه های شما بسیار موثر باشد.

کارهای از قبیل:

  • خیاطی و بافتنی
  • درست کردن عروسک پارچه ای
  • درست کردن غذای خانگی
  • درست کردن کیک و شیرینی های خانگی
  • درست کردن صنایع دستی
  • تهیه و تولید محتوای متنی برای کسب و کارها
  • ادمینی شبکه های اجتماعی
  • عکاسی در منزل برای فروشگاه ها
  • همکاری با آتلیه ها برای تدوین فیلم و ادیت عکس با داشتن یک سیستم

برای بسیاری از کارهای فوق نیاز به داشتن سرمایه زیاد و مکان خاصی نیست. کافی است شما مهارت و پشتکار لازم را داشته باشید. یادگیری یک مهارت پول ساز می تواند شما را تا ابد به سمت موفقیت سوق دهد.

 

الزامات راه اندازی کسب و کار

 

الزامات راه اندازی کسب و کار

گام یازدهم: سرمایه گذاری بر روی خود

در هر مرحله ای که هستید، چه پیشرفته چه مبتدی لازم است تا همواره خود را با محیط آپدیت کنید و بر روی مهارت های نرم خود کار کنید. مهارت های نرم 80 درصد موفقیت هر کسب و کاری است. این مهارت ها شامل:

  • مهارت گفتگو و بحث کردن
  • زبان بدن
  • ارتباط گیری موثر با کاربران
  • مدیریت کارهای مختلف در کنار هم
  • رهبری افراد مختلف در تیم و ….

در هر بیزینسی شما نیاز دارید یکسری مهارت های نرم و یکسری مهارت های سخت (مهارت تخصصی شما در هرکاری) را یاد بگیرید. همچنین باید همیشه به یاد داشته باشید که مهارت های نرم هستند که ارتباط بین شما و مشتری را برقرار میکنند.

گام دوازدهم: اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

در ابتدا این سوال را از خودتان بپرسید که چقدر از عهده‌ی یک کار بر‌می‌آیید؟ در واقع پاسخ این سوال نشان دهنده‌ی میزان اعتماد به نفس شما است. دراصل اعتماد به‌ نفس به معنای ایمان و باور داشتن به توانایی‌های خود برای انجام کارها و مسئولیت‌ها است.

ویژگی اعتماد به نفس از تولد با انسان همراه است و همواره جهت رشد و پرورش آن به سمت درست یا غلط در میزان اعتماد به نفس تاثیرگذار دارد. متاسفانه تعداد افرادی که اعتماد به نفس خود را در جهت درست پرورش می‌دهند بسیار کم‌تر از افرادی است که در جهت منفی حرکت می کنند.

نتیجه گیری:

برای شروع هر کسب کاری و موفقیت در هر زمینه ی کاری باید دو عامل کلی را در نظر گرفت:

  • داشتن یک هدف یا یک ایده
  • توانمندی سازی خود

بدون داشتن ایده یا هدف رسیدن به پول تلاش های شما تو خالی و پوچ می شود. همچنین بدون یادگیری مهارت های لازم و عدم کار کردن بر روی خود، باعث می شود هدف شما فقط در حد یک هدف خیالی باقی بماند.

پس برای رسیدن به آنچه که واقعا لایق آن هستید باید همواره فکر کنید، برنامه ریزی داشته باشید و بطور مستمر تلاش کنید. ما در مجموعه فرازگامان شیراز برای اینکه بتوانید راحت در مسیر موفقیت بیزینس خود قدم بردارید از ابتدا با شما همراه هستیم. 

پست های بیشتر...

درخواست طراحی وب سایت

پیمایش به بالا