11نکته طلایی سئو کردن سایت‌ فروشگاهی

برای اینکه به یک فروش عالی برسید باید در فضای اینترنتی و گوگل فعالیت مستمر و خوب داشته باشید. این کار مستلزم داشتن یک وب سایت با پایه های قوی و صد البته سئو سایت طبق استانداردی جهانی و 2023 گوگل است.

چنانچه به یک سایت فروشگاهی نیاز داشتید، میتوانید به تیم طراحی سایت در شیراز فرازگامان مراجعه کنید.

برای حرکت در این مسیر ما در کنار شما هستیم. برای سئو سایت اصولی تا رسیدن به فروش ادامه مقاله زیر را بخوانید:

آنچه در این مطلب می خوانید : پنهان

نکات مهم سئو سایت‌های فروشگاهی

در ابتدا باید از خود پرسید چرا سئو کردن سایت‌های فروشگاهی باید مهم باشد؟! با بررسی‌های انجام شده در این حوزه نتیجه‌های استخراج شده از این پرسش به صورت زیر می‌باشد:

  1. کم هزینه ترین روش بازاریابی
  2. بلند مدت بودن کانال بازاریابی
  3. کم هزینه ترین روش برندینگ
  4. هدفمند ترین روش بازاریابی برای فروش محصولات

در ادامه به بررسی نکات بسیار مهم سئو کردن سایت‌های فروشگاهی در این مقاله خواهیم پرداخت.

 

1- ساختار صفحات فروشگاه اینترنتی

ساختار صفحات فروشگاه اینترنتی بستگی به نوع کالاها و خدماتی دارد که در فروشگاه ارائه می شود و هدف نهایی آن، راحتی و سهولت خریداران است. با این حال، معمولاً صفحات فروشگاه اینترنتی شامل اجزای زیر هستند:

صفحه اصلی:

در این صفحه باید اطلاعات کلی و مهم فروشگاه شامل: لیست دسته بندی محصولات، پیشنهادات ویژه، تخفیف‌های فعال و محصولات پر فروش قرار داده شود. همچنین باید قسمت‌هایی برای جستجو، ورود به حساب کاربری و ثبت نام در فروشگاه وجود داشته باشد.

صفحه محصول:

در این صفحه باید تصویر محصول، نام محصول، قیمت، توضیحات محصول و نظرات کاربران قرار داده شود. همچنین باید دکمه خرید و افزودن به سبد خرید وجود داشته باشد.

صفحه سبد خرید:

در این صفحه باید لیستی از محصولاتی که کاربر به سبد خرید خود اضافه کرده است قرار داده شود. همچنین باید قیمت کل سفارش و گزینه‌های پرداخت و ارسال نمایش داده شود.

صفحه پرداخت:

در این صفحه باید اطلاعات پرداخت شامل قیمت کل سفارش، اطلاعات کارت بانکی و صورتحساب نمایش داده شود. همچنین باید گزینه‌های ارسال و تحویل نیز قابل انتخاب باشد.

صفحه تایید:

پس از پرداخت و تأیید آن، صفحه تایید نمایش داده می‌شود که شامل اطلاعات خرید، شماره پیگیری و تاریخ تحویل قرار داده می‌شود.

صفحه حساب کاربری:

در این صفحه کاربر می‌تواند اطلاعات خود را مدیریت کند، محصولات خود را مشاهده کند، سفارش‌های خود را دنبال کند و اطلاعات پرداختی خود را مشاهده کند.

 

 

ساختار صفحات فروشگاه اینترنتی

2- مهم ترین صفحات در فروشگاه اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی دارای بسیاری از صفحات مهم هستند که هر کدام نقش مهمی در فرآیند فروش و رضایت مشتریان دارند و تاثیرات بسیار زیادی بر سئو کردن سایت‌های فروشگاهی میگذارند. به طور کلی میتوان به شرح زیر اشاره کرد:

صفحات محصولات( (PDP):

این صفحه شامل لیست محصولات فروشگاه می باشد که باید برای کاربر جذاب و قابل فهم باشد.

صفحه دسته بندی محصول(PLP):

صفحه دسته بندی محصول یکی از مهمترین صفحات در فروشگاه های اینترنتی است که کاربران می توانند با استفاده از آن به راحتی به محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. این صفحه باید دارای طرح بندی و دسته بندی مناسب باشد تا کاربران بتوانند به سرعت و با دقت به محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

صفحات محصول و صفحه دسته بندی محصولات هر دو بصورت مستقیم بر روی سئو کردن سایت‌های فروشگاهی تاثیر مستقیم دارند. اما اگر بخواهیم تاثیر گذاری بیشتر این دو صفحه را بررسی کنیم قطعا تاثیر گذاری صفحه دسته بندی محصولات بیشتر است. اما کار سخت و زمان‌بری است، ولی اگر رعایت شود همه صفحات با بالا آمدن PLP  رنک می‌گیرند.

 

3- استراتژی عبارات کلیدی

استراتژی عبارات کلیدی یکی از مهمترین راهکارهای بهینه سازی موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات وبسایت است. این استراتژی شامل انتخاب عبارات کلیدی مناسب و استفاده از آنها در صفحات وب سایت مورد نظر است.

برای انتخاب عبارات کلیدی مناسب، باید با تحلیل کلمات و عباراتی که مرتبط با صفحات وب سایت مورد نظر هستند، شروع کرد. سپس باید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner برای بررسی حجم جستجویی و رقابت عبارات کلیدی استفاده کرد.

با استفاده از عبارات کلیدی مناسب در عناوین، متن، توضیحات و برچسب های صفحات وب سایت، موتورهای جستجو قادر خواهند بود صفحات شما را بهتر شناسایی کنند و در نتیجه، رتبه بندی صفحات شما را در صفحات نتایج جستجو بهبود خواهند داد.

در انتخاب عبارات کلیدی باید به موارد زیر توجه کرد:

1- انتخاب عبارات کلیدی دقیق و مرتبط با صفحه مورد نظر.

2- بررسی حجم جستجو و رقابت عبارات کلیدی.

3- استفاده از عبارات کلیدی در عنوان، متن و برچسب های صفحه.

4- استفاده از عبارات کلیدی در محتوای مرتبط و به روز صفحات وب سایت.

به طور کلی، استراتژی عبارات کلیدی می تواند به بهبود رتبه بندی و جذب ترافیک از موتورهای جستجو کمک کند. اما باید توجه داشت که استفاده از عبارات کلیدی بیش از حد و بدون توجه به کیفیت محتوای صفحات، می تواند به جای بهبود رتبه بندی، منجر به کاهش آن شود. 

 

استراتژی عبارات کلیدی سئو کردن سایت‌های فروشگاهی

 

4- سئو داخلی فروشگاه اینترنتی

سئو داخلی یا On-page SEO برای فروشگاه های اینترنتی بسیار حیاتی است. این روش شامل بهینه سازی محتوا، ساختار صفحات، کلمات کلیدی، برچسب های HTML، و بسیاری دیگر از عناصر صفحه وب است که با هدف بهبود جایگاه صفحات در نتایج موتورهای جستجو انجام می شود.

در زیر تعدادی از مهمترین موارد سئو داخلی برای فروشگاه های اینترنتی ذکر شده است:

1- بهینه سازی عنوان و توضیحات محصولات:

عنوان و توضیحات محصولات باید دقیق و مرتبط باشند و حاوی کلمات کلیدی مناسبی باشند. همچنین، باید از برچسب های تگ درست استفاده شود تا به موتورهای جستجو کمک کنند که محتوای صفحه را به درستی فهرست کنند.

2- بهینه سازی URL:

آدرس های URL باید کوتاه و شامل کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه باشند. همچنین باید از خودکار سازی آدرس های URL استفاده شود تا آدرس های صفحات درست و بهینه سازی شوند.

3- بهینه سازی محتوا:

محتوای صفحات باید منحصر به فرد و ارزشمند باشد و به نیاز کاربران پاسخ دهد. همچنین باید از کلمات کلیدی مناسب در محتوای صفحات استفاده شود، اما با توجه به کیفیت محتوا و جلب توجه کاربران، نه به سادگی به دلایل سئو.

4- بهینه سازی تصاویر:

تصاویر باید حجم کم و با کیفیت باشند و نام فایل ها و توضیحات تصاویر نیز باید شامل کلمات کلیدی مناسب باشد.

5- سرعت بارگذاری صفحات:

سرعت بارگذاری صفحات بسیار مهم است و باید بهینه شود. برای این منظور می توانید از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights استفاده کنید.

6- استفاده از برچسب های meta:

برچسب های meta شامل meta title، meta description و meta keywords باید بهینه شده و حاوی عبارات کلیدی مناسب باشند.

7- بهینه سازی ساختار صفحات:

ساختار صفحات باید مناسب باشد و با استفاده از عناصر HTML مناسب بهینه شود.

8- استفاده از نقشه سایت:

نقشه سایت به بهبود تجربه کاربری و بهبود رتبه بندی کمک می کند.

 

5- سئوی تکنیکال فروشگاهی

هر فعالیتی به جز فعالیت تولید محتوا، سئو محتوا و لینک سازی را سئو تکنیکال گویند. سئوی تکنیکال فروشگاهی شامل بهینه‌سازی موارد فنی و تکنیکی فروشگاه آنلاین می‌شود تا در نتیجه بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجویی و سئو کردن سایت‌ فروشگاهی، افزایش ترافیک و بالابردن درآمد فروشگاه منجر گردد.

به برخی از روش‌های سئوی تکنیکال فروشگاهی عبارتند از:

بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات:

کاهش زمان بارگذاری صفحات فروشگاه آنلاین بهبود تجربه کاربری کاربران و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل فروشگاه می‌شود. برای این منظور می‌توان از فشرده‌سازی فایل‌های CSS و JavaScript، بهینه‌سازی تصاویر و استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کرد.

بهینه‌سازی ساختار سایت:

باید از ساختار مناسب برای سایت استفاده کرد تا به راحتی درک شود و از طریق اینترنت‌های عمیق جستجویی راحتی را در خود جای دهد.

سئو کلمات کلیدی:

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و دقیق برای محصولات، دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها و متون دیگر در سایت فروشگاهی به رتبه بالاتر در موتورهای جستجویی کمک می‌کند.

سئو برای موبایل:

فروشگاه آنلاین باید برای مشتریان با دستگاه‌های همراه نیز قابل دسترس باشد. بنابراین، استفاده از یک طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design) و بهینه‌سازی محتوای سایت برای دستگاه‌های همراه ضروری است.

 

6- کاربرد Breadcrumb

Breadcrumb به معنای نان کامل یا نمودار راهبری، یک المان طراحی وب است که به کاربران کمک می‌کند تا در سایت با دسته‌بندی مناسبی از صفحات و محتواهای مختلف بهره‌مند شوند. این المان در قسمت بالای صفحه و در زمان ناوبری برای کاربران در دسترس است.

استفاده از Breadcrumb در وب سایت‌ها به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی به صفحات مختلف دسترسی پیدا کنند و به سرعت درک کنند که در کجا هستند و چگونه به مکان مورد نظر برای آن‌ها برسند. این المان به خصوص برای وب سایت‌هایی با ساختار پیچیده و دسته‌بندی‌های چندسطحی که به دنبال محتوای خاص هستند، بسیار کارآمد است.

از دیگر مزایای استفاده از Breadcrumb، بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ بازگشت کاربران اشاره می‌شود. با ارائه یک راهنمایی و دسترسی سریع به صفحات مختلف، کاربران به راحتی می‌توانند به صفحات دیگر منتقل شوند و نیازی به برگشت به صفحه اصلی یا استفاده از مرورگر برای جستجوی صفحه مورد نظر نداشته باشند.

در کل، استفاده از Breadcrumb به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی در سایت شما دسترسی پیدا کنند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

 

رسپانسیو سایت‌های فروشگاهی

 

7- راه‌های افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت یکی از مهمترین عواملی است که بر روی تجربه کاربری، رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو و سئو کردن سایت‌های فروشگاهی و در نهایت درآمد وب‌سایت تاثیر می‌گذارد. در ادامه چند راه برای افزایش سرعت سایت ذکر شده است:

بهینه‌سازی تصاویر:

تصاویر از عواملی هستند که می‌توانند باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت شوند. برای بهینه‌سازی تصاویر، بهتر است از فرمت‌های کم حجم مانند JPEG و PNG استفاده کنید و اندازه تصاویر را قبل از بارگذاری کاهش دهید.

بهینه‌سازی کد:

بهینه‌سازی کد و حذف کدهای اضافی می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگذاری سایت شما به همراه داشته باشد. می‌توانید از ابزارهایی مانند gzip برای فشرده‌سازی کد استفاده کنید و کدهایی که لازم نیست را حذف کنید.

بهینه‌سازی CSS و JavaScript:

حذف فایل‌های CSS و JavaScript اضافی و کاهش حجم آن‌ها می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگذاری سایت شما داشته باشد.

استفاده از CDN:

استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگذاری سایت شما به همراه داشته باشد. با استفاده از CDN، فایل‌های شما بر روی سرورهای مختلف در سراسر جهان ذخیره می‌شوند و کاربران می‌توانند به سرعت از نزدیک‌ترین سرور به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

 

8- فایل robots.txt

فایل robots.txt یک فایل متنی است که در ریشه سایت قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره سایت ارائه می‌دهد. این فایل برای کنترل دسترسی موتورهای جستجو به بخش‌های مختلف سایت به کار می‌رود.

با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که کدام صفحات سایت شما باید شناسایی شوند و کدام صفحات باید از این فرآیند مستثنی شوند. این فایل به شما امکان می‌دهد تا برخی بخش‌های سایت را از دسترسی موتورهای جستجو مخفی کنید، مثلاً صفحاتی که شامل اطلاعات حساس یا صفحات تکراری هستند.

همچنین با استفاده از فایل robots.txt، می‌توانید موتورهای جستجو را به صفحاتی که شامل بار زیادی هستند و قابلیت نمایش بهتری ندارند، دسترسی ندهید و از این طریق بهبود سرعت بارگذاری سایت را تسریع کنید.

به طور کلی، فایل robots.txt یکی از روش‌های مهم کنترل ترافیک موتورهای جستجو بر روی سایت شماست و برای بهینه‌سازی سئو و بهبود تجربه کاربری کاربران سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

9- تولید محتوای فروشگاهی

تولید محتوای فروشگاهی یکی از اصلی‌ترین و پر اهمیت‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت فروشگاهی است. محتوای فروشگاهی شامل توضیحات محصولات، مقالات و بلاگ‌پست‌ها، بخش‌های مختلف سایت و هر آنچه به جایگاه سایت شما در میان رقبا کمک می‌کند.

برای تولید محتوای فروشگاهی خوب و مؤثر، می‌بایست با توجه به نیاز مخاطبان و هدف کسب‌وکارتان، محتوایی را تولید کنید که در ذهن و خاطره کاربران بماند و توانایی جذب آن‌ها را داشته باشد. در ادامه به برخی از نکات مهم در تولید محتوای فروشگاهی می‌پردازیم:

توجه به محتوای منحصر به فرد:

تولید محتوایی که منحصر به فرد باشد و در سایت شما قابل دسترسی باشد، می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو و جذب کاربران کمک کند.

توضیحات دقیق محصولات:

در توضیحات محصولات سعی کنید به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که محصول چیست، از چه موادی ساخته شده و چگونه کار می‌کند. همچنین عکس‌هایی با کیفیت از محصول ارائه دهید.  

تولید مقالات و بلاگ‌پست‌ها:

تولید محتوای مفید و جذاب در قالب مقالات و بلاگ‌پست‌ها، می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند. در این مقالات به موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان و محصولات شما پرداخته و نکات مهم و جدید را در اختیار کاربران قرار دهید.

 

10- محبوب ترن مورد از نگاه گوگل(UGC)

UGC یا User Generated Content به محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران و بازدیدکنندگان سایت، ایجاد و به اشتراک گذاشته می‌شود. این محتوا می‌تواند شامل تصاویر، ویدئوها، نظرات، نقد و بررسی‌ها، سوالات و پاسخ‌ها و سایر ارسال‌های کاربران باشد.

استفاده از UGC برای کسب‌وکارها، مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال:

جذب مخاطبان:

محتوای تولید شده توسط کاربران، می‌تواند به جذب مخاطبان و افزایش ترافیک سایت شما کمک کند. همچنین، با توجه به این که این محتوا از سوی خود کاربران تولید می‌شود، احتمال بالاتری برای ارتباط و برقراری ارتباط با مخاطبان وجود دارد.

بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو:

محتوای UGC، می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو و سئو کردن سایت‌های فروشگاهی کمک کند. با توجه به این که این محتوا به صورت طبیعی و بدون تلاش توسط کاربران تولید می‌شود، به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود.

ایجاد اعتماد و تعامل بیشتر با مشتریان:

استفاده از UGC می‌تواند به ایجاد اعتماد و تعامل بیشتر با مشتریان کمک کند. با توجه به این که این محتوا توسط خود کاربران تولید می‌شود، به‌عنوان یک شاهد اعتماد و رضایت مشتریان قابل استفاده است.

 

الگوریتم گورخر برای سئو کردن سایت فروشگاهی

 

11- الگوریتم گورخر

الگوریتم Zebra یک الگوریتم مرتب سازی است که برای مرتب کردن مجموعه‌ای از مقادیر داده‌ای استفاده می‌شود. این یک الگوریتم مرتب سازی ساده است که شبیه به الگوریتم مرتب سازی حبابی است.

الگوریتم به طور مکرر از طریق لیستی از مقادیر داده‌ای حرکت می‌کند، مقادیر مجاور را مقایسه کرده و اگر در ترتیب نادرست باشند آن‌ها را جابجا می‌کند. این فرایند تا زمانی که لیست مرتب شود تکرار می‌شود.

بعضی از نکات مربوط به الگوریتم مرتب سازی Zebra عبارتند از:

000الگوریتم Zebra یک الگوریتم مرتب سازی پایه‌ای است که معمولاً برای مرتب کردن داده‌های کم حجم استفاده می‌شود.

الگوریتم Zebra می‌تواند به طور موثری برای مرتب سازی آرایه‌های بدون تو در تو (آرایه‌هایی که حاوی زیرآرایه‌های دیگر هستند) استفاده شود.

الگوریتم Zebra با پیمایش آرایه از ابتدا تا انتها و انجام مقایسه‌های متوالی بین دو مقدار، به تدریج آرایه را مرتب می‌کند.

بدون توجه به اینکه آیا آرایه قبلاً مرتب است یا خیر، الگوریتم Zebra به طور موثری کار می‌کند و همیشه به نتیجه درست می‌رسد.

در بعضی موارد، الگوریتم Zebra ممکن است به عنوان یک الگوریتم مرتب سازی اولیه برای مقایسه با الگوریتم‌های پیچیده‌تر مانند QuickSort و MergeSort استفاده شود.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی خود را بر روی موضوع بسیار مهم سئو کردن سایت‌های فروشگاهی قرار دادیم تا شما کاربران عزیز و گرامی با مطالعه موضوعات این مقاله به بهبود کسب و کارهای اینترنتی خود بپردازید. برای اطلاعات دقیق تر و جزئی تر در رابطه با بهینه سازی سایت‌های فروشگاهی می‌توانید از تیم متخصص فرازگامان نیز مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.

پست های بیشتر...

درخواست طراحی وب سایت

پیمایش به بالا