درآمد غول های تکنولوژی دنیا

امروزه تکنولوژی قدرتمندترین ابزاری است که اقتصاد را شکل می­دهد. در سال 2021، پنج غول بزرگ فناوری – اپل، آمازون، گوگل (الفبا)، متا و مایکروسافت – مجموعاً 1.4 تریلیون دلار درآمد داشتند. شاید برای شماهم این سوال پیش بیاید که منبع درآمد این غول های تکنولوژی از کجاست؟ در ادامه راه‌های اصلی درآمدزایی این غول‌های بزرگ تکنولوژی را بررسی می‌کنیم و نگاهی به میزان افزایش درآمد آنها در سال‌های اخیر خواهیم انداخت.

 

به بیانی ساده دو راه اصلی برای کسب درآمد شرکت های بزرگ فناوری وجود دارد:

  • آنها یا محصولی را به شما می فروشند
  • یا شما را به عنوان محصول به تبلیغ کنندگان بفروشد.

 

اپل، مایکروسافت و آمازون در دسته اول قرار می‌گیرند، این شرکت‌ها مانند اکثر کسب‌وکارهای سنتی، محصولات فیزیکی (یا دیجیتالی) را در ازای پول به مشتریان ارائه می‌دهند. بیش از نیمی از درآمد اپل از فروش آیفون حاصل می شود، خدمات ابری Azure تقریبا یک سوم کل درآمد مایکروسافت را ایجاد می کند و فروشگاه های آنلاین آمازون نزدیک به 50 درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می دهند.

از طرف دیگر متا و آلفابت (گوگل) کارها را کمی متفاوت انجام می دهند. این دو غول فناوری به جای فروش یک محصول واقعی، بیشترین درآمد خود را از طریق فروش توجه مخاطبان به دست می آورند. تقریباً 98 درصد از درآمد متا از تبلیغات فیس بوک و 81 درصد از درآمد گوگل از تبلیغات در محصولات مختلف گوگل است. در واقع این شرکت‌ها از داده‌های کاربران استفاده می‌کنند تا کنترل خود را بر سهم بازار بیشتر کنند.

 

با این حال، علی‌رغم روش‌های متفاوتی که برای فروش دارند، همه این شرکت‌ها یک چیز مشترک دارند:

  • درآمد آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
  • در میان افزایش بیکاری و هرج و مرج ناشی از پاندمیک، پنج کمپانی بزرگ همچنان موفق به افزایش درآمد قابل توجهی شدند.

در سال ۲۰۱۹ (قبل از پاندمیک)، درآمد ترکیبی کمپانی های بزرگ ۱۲ درصد رشد کرد. در سال بعد، در طول شروع پاندمیک و چالش‌های اقتصادی مختلف ناشی از آن، کمپانی های بزرگ همچنان مجموع درآمد خود را 19 درصد افزایش دادند.

و در سال 2021، کمپانی های بزرگ شاهد رشد 27 درصدی درآمد ترکیبی نسبت به سال گذشته بودند.

کمپانی درآمد (سال 2020) درآمد (سال 2021) رشد
Apple $274.5 billion $365.8 billion 33%
Amazon $386.1 billion $469.8 billion 22%
Alphabet $182.5 billion $257.6 billion 41%
Microsoft $143.1 billion $168.1 billion 17%
Meta $86.0 billion $117.9 billion 37%
مجموع $1.1 trillion $1.4 trillion 27%

چگونه این شرکت ها در طول آشفتگی اقتصادی و هرج و مرج جهانی به رشد خود ادامه دادند؟ زیرا تغییرات اجتماعی ناشی از COVID-19 منجر به افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات این کمپانی های بزرگ شد.

به عنوان مثال، محدودیت‌های قرنطینه مردم را مجبور به خرید آنلاین کرد و باعث افزایش فروش تجارت الکترونیک شد. تقاضا برای لپ‌تاپ و خدمات مبتنی بر ابر با تعطیل شدن دفاتر و تمرکز شرکت‌ها به دورکاری افزایش یافت.

اما بیایید عمیق‌تر کاوش کنیم و تفاوت‌ها را در نحوه درآمدزایی این شرکت‌ها ببینیم.

1- شما مشتری هستید

سه غول فناوری از یک راه پول در می‌آورند:

شما به آنها پول می‌دهید و آنها به شما محصول یا خدماتی می‌دهند.

درآمد شرکت اپل

  • اپل (درآمد در سال 2018: 265.6 میلیارد دلار)

اپل 62.8 درصد از درآمد خود را از آیفون به دست می آورد

آی‌پد و مک به ترتیب 7.1 درصد و 9.6 درصد درآمد خوبی دارند

همه محصولات و خدمات دیگر – از جمله Apple TV، Apple Watch، محصولات Beats، Apple Pay، AppleCare و غیره – تنها 20.6٪ از درآمد را تشکیل می دهند.

درآمد شرکت آمازون

  • آمازون (درآمد در سال 2018: 232.9 میلیارد دلار)

آمازون بیشترین بهره را از فروشگاه های آنلاین خود (52.8٪) و همچنین خدمات فروشنده شخص ثالث (18.4٪) می برد.

بخش سریع‌ترین رشد آمازون، فروش آفلاین در فروشگاه‌های فیزیکی است. فروش آفلاین 17.2 میلیارد دلار درآمد جاری ایجاد می کند که 197 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

خدمات وب آمازون (AWS) به عنوان سودآورترین بخش آمازون شناخته شده است و 11.0٪ از درآمد را به خود اختصاص می دهد.

بخش “سایر” آمازون نیز به سرعت در حال افزایش است – عمدتاً شامل فروش تبلیغات می شود.

درآمد شرکت ماکروسافت

  • مایکروسافت (درآمد در سال 2018: 110.4 میلیارد دلار)

مایکروسافت بیشترین درآمد را در بین غول های فناوری دارد.. این بخشی از دلایلی است که در حال حاضر دارای بزرگترین سرمایه بازار (901 میلیارد دلار) از پنج فناوری بزرگ است.

مایکروسافت دارای هشت بخش مختلف است که حدود 5٪ یا بیشتر درآمد ایجاد می کنند

سه مورد بزرگ آن عبارتند از «محصولات اداری و خدمات ابری» (25.7 درصد)، «محصولات سرور و خدمات ابری» (23.7 درصد) و ویندوز (17.7 درصد).

غول های فناوری باقی مانده هیچ هزینه ای از شما به عنوان یک مصرف کننده دریافت نمی کنند، پس چگونه این همه ارزش دارند؟

2- شما محصول هستید

هم گوگل و هم فیسبوک میلیاردها دلار درآمد ایجاد می کنند، اما این درآمد را از تبلیغات به دست می آورند. پلتفرم‌های آنها به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا شما را در مقیاسی با دقت باورنکردنی هدف قرار دهند، به همین دلیل است که آنها بر صنعت تبلیغات آنلاین تسلط دارند.

در اینجا نحوه تجزیه درآمد آنها آمده است:

درآمد شرکت گوگل

  • Alphabet(Google) (درآمد در سال 2018: 136.8 میلیارد دلار)

علیرغم داشتن نام گسترده تر، درآمد تبلیغات (از طریق گوگل، یوتیوب، نقشه های گوگل، گوگل ادز و غیره) همچنان 85 درصد از درآمد شرکت را تامین می کند.

سایر محصولات و خدمات Google، مانند Google Play یا تلفن Google Pixel، به تولید 14.5٪ از کل درآمد کمک می کنند.

سایر شرط‌ها 0.4 درصد از درآمد را تشکیل می‌دهند – اینها تلاش‌های Alphabet برای یافتن «گوگل بعدی» برای سهامدارانش است.

درآمد شرکت فیسبوک

  • فیسبوک (درآمد در سال 2018: 55.8 میلیارد دلار)

فیسبوک تقریباً تمام درآمد (98.5٪) را از تبلیغات به دست می­آورد.

در همین حال، 1.5٪ از پرداخت ها و سایر هزینه ها تامین می شود.

علیرغم اینکه فیسبوک یک سرویس رایگان برای کاربران است، این شرکت درآمد بیشتری به ازای هر کاربر نسبت به نتفلیکس که هزینه خدمات خود را دریافت می کند، به دست آورد.

به عنوان مثال، در سه ماهه چهارم سال 2018، فیس بوک برای هر کاربر 35 دلار درآمد داشت. نتفلیکس 30 دلار درآمد داشت.

بنابراین، در حالی که غول‌های فناوری ممکن است شباهت‌های زیادی داشته باشند، نحوه تولید میلیاردهای خود می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

برخی محصولات را برای شما بازاریابی می کنند، در حالی که برخی دیگر شما را به عنوان محصول بازاریابی می کنند.

درآمد غول های بزرگ تکنولوژی دنیا

 

 

آیا با پایان یافتن پاندمیک رشد آن ها متوقف می­­شود؟

این روزها محدودیت‌های COVID-19 پایان یافته و جهان به حالت عادی بازگشته است. اما این بدان معنا نیست که رشد فناوری های بزرگ متوقف خواهد شد. در واقع، تغییرات ناشی از پاندمیک در عادات کاری و خرید ما احتمالاً باقی خواهد ماند، به این معنی که افزایش تقاضا برای پیشنهادات کمپانی های بزرگ می تواند باقی بماند.

دو سوم کارمندان از یک نظرسنجی جهانی گفتند که شرکت آنها احتمالاً دورکاری را به یک گزینه دائمی تبدیل می کند. و انتظار می رود فروش تجارت الکترونیک جهانی در چند سال آینده به طور پیوسته رشد کند و تا سال 2025 به 7 تریلیون دلار برسد.

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند محتوا و خدمات خود را به صورت رایگان به کاربران ارائه دهند و همچنان سود کنند. اصلی‌ترین روشی که آنها می‌توانند این کار را انجام دهند، فروش تبلیغات به شرکت‌هایی است که می‌خواهند تجارت خود را در مقابل کاربرانی که به برنامه‌ها و وب‌سایت‌های رایگانی که توسط شرکت‌های اینترنتی اجرا می‌شوند مراجعه می‌کنند، نشان دهند.

وقتی در سایت‌های رایگانی مانند گوگل، ایکس یا فیس‌بوک وقت می‌گذرانید، به خاطر داشته باشید که شما برای این سرویس پولی نمی‌پردازید، شخص دیگری است. تبلیغ‌کنندگانی که از شما می‌خواهند در حین پیمایش، تبلیغات آن‌ها را ببینید.

پست های بیشتر...

درخواست طراحی وب سایت

پیمایش به بالا